امروزه مفهوم کارایی اقتصادی در حال گسترش به همه حوزه های علوم است و اغلب فراینده های تصمیم گیری و اقدامات خردمندانه بشری، شیرازه وجودی خود را بر پایه سنجش هزینه و فایده استوار نموده.اند سیاستهای خرد و کلان زمانی با مطالبات دولت ها و مردم هماهنگ میشود که آزمون سنجش کارایی و اثر بخشی اقتصادی را با موفقعیت پشت سر بگذارد.
این تمایل و جستجو را میتوان در تحولات حقوق و اقتصاد به وضوح یافت.
تحولات حقوق و اقتصاد نقش متقابل تا مرحله ارزش ذاتی حقوق رابطه حقوق و اقتصاد رابطه ای دیرینه در حوزه علوم انسانی است در علم اقتصاد توسل به مفهوم حقوق، رویکردی حداقلی نداشته و برخلاف این باور ساده رویکردی غالب داشته است اما در طول مطالعات اقتصادی این فراز و نشیبها و توانمندی معالجی فوری اقتصاد در پاسخ به فقر و کاستی های عینی موجب گردید تا عینیت علم اقتصاد بیشتر آشکار گردد و این تصور تقویت گردد که اقتصاد تدارکاتی رافع نیاز بوده مستقل از علم حقوق قابلیت رفع نیازها را دارد و عضویت حداکثری حقوق در چیدمان محلل ضروری نیست شاید گفتن این نکته ضروری باشد که؛ این نوع نگرش تأثیرات نامطلوبی بر علم اقتصاد داشته است تا بد آنجا که علم اقتصاد را می توان بهعنوان علم معالج و پیسینی معرفی نمود که خلاف ذات این علم است و با ماهیت پیشینی آن مطابقت ندارد
از دوران آدام اسمیت ارزش یکی از معیارهای حقوق و اخلاق بوده که در قالب اصالت ارزش تاکنون در حقوق و اقتصاد نقش آفرینی مینماید سوای آن در عالم عینیت تمامی قراردادها ریشه در اصالت فایده دارند که با روح توزیع و تخصیص تنیده شده اند و در این تنیدگی یا به عبارتی انسجام اعم از خودجوش یا عمدی اقتصاد به طرق گوناگون به حقوق وابسته است. حقوق دوران متعددی را در حوزه اقتصاد گذرانده است که میتوان به دوران اولیه اصالت فایده ی جرمی بنتام اشاره نمود که حقوق صرفاً ابزاری جهت رسیدن به خواسته ها تلقی می گردید و "ذاتاً " اهمیتی نداشت چراکه کارایی حقوق بر پایه توانایی آن در حصول نتیجه و مطلوبیت استوار بود. این نوع نگرش ناشی از رفاه گرایی بود و عدم ارزش ذاتی حقوق در حوزه اقتصاد تا حدودی به حاکمیت و نفوذ مکتب فایده باز میگردد. شاید ذکر این مهم ضروری است که نفود این اندیشه را با وجاهت مثبت آن یکی تلقی ننماییم زیرا رویکرد فایده محور اعم از فایده گرایی جزء نگرانه (فعل نگر) یا فایده گرایی عام نگرانه قاعده ،نگر) در عقلانیت که مؤلفه ای اقتصادی در بحث انتخاب است، همچنان وجود دارد و حقوق این کاوش نفع شخصی را تشویق مینماید و آن را مبارک و خجسته می خواند.